Akumulatory ładują się szybciej. Pomaga sztuczna inteligencja

Akumulatory towarzyszą nam niemal na każdym kroku. Co jakiś czas trzeba je jednak ładować, a taki wymóg nierzadko okazuje się problematyczny. Naukowcy pracują więc nad przyspieszeniem tego procesu.
Akumulatory ładują się szybciej. Pomaga sztuczna inteligencja

Mają przy tym sprzymierzeńca, jakim jest sztuczna inteligencja. To właśnie za jej sprawą, jak sugeruje artykuł z Nature Communications, przedstawicielom Carnegie Mellon University udało się zaprojektować elektrolity dla baterii litowo-jonowych. Elektrolity te przyspieszają ładowanie akumulatorów, co będzie przydatne w wielu różnych dziedzinach, z samochodami elektrycznymi na czele.

Czytaj też: Magazynuje prąd na nieprzewidziane awarie. Największy kompleks akumulatorów przepływowych już działa

Skąd w ogóle bierze się całe zamieszanie? Baterie litowo-jonowe posiadają katodę i anodę otoczone elektrolitem. Kiedy są naładowane, jony migrują przez elektrolit z katody do anody. Gdy ulegają rozładowaniu proces ten zachodzi natomiast w odwrotną stronę. Dokładny skład elektrolitu wpływa na tempo ładowania, rozładowywania i inne parametry. Z tego względu projektowanie bardziej wydajnych elektrolitów stanowi tak istotny element produkcji akumulatorów.

Chcąc, by akumulatory były ładowane szybciej, naukowcy wykorzystali robota i sztuczną inteligencję

W tym przypadku pomógł zautomatyzowany układ pomp, zaworów, naczyń i innego sprzętu laboratoryjnego. Za jego sprawą mieszano trzy potencjalne rozpuszczalniki i jeden rodzaj soli. Gdyby nie automatyzacja, tego typu próby zajmowałyby znacznie więcej czasu. Zebrane dane zostały następnie wprowadzone do systemu uczenia maszynowego, który przeanalizował informacje w poszukiwaniu wzorców i zaproponował alternatywne współczynniki, które mogłyby zapewnić wyższą wydajność.

Tym sposobem Dragonfly (sztuczna inteligencja) analizowała różne konfiguracje, proponując własne, a Clio (robot) zajął się ich sprawdzaniem w praktyce. Ten niezwykły duet przeprowadził w ciągu dwóch dni aż 42 eksperymenty, które zaowocowały sześcioma rozwiązaniami lepszymi od dotychczas stosowanego. W jednym przypadku poprawa wyniosła aż 13 procent.

Czytaj też: Ze 100 000 równań do 4. Tak sztuczna inteligencja usprawnia obliczenia

Clio i Dragonfly skupiały się na szybkości ładowania, lecz podobne eksperymenty mogłyby posłużyć do poprawy innych parametrów, takich jak pojemność czy czas rozładowania. Z tego względu autorzy badań przekonują, iż ich podejście będzie przydatne również w innych dziedzinach, nie tylko w projektowaniu akumulatorów. Co ciekawe, niedawno Departament Energii Idaho National Laboratory ogłosił, że znalazł sposób na bezpieczne i skuteczne ładowanie pojazdów elektrycznych do 90 procent w ciągu zaledwie 10 minut.